Adakah penggunaan tanah sesuai untuk sistem tanaman hidroponik?

Adakah penggunaan tanah sesuai untuk sistem tanaman hidroponik?

Anda tidak digalakkan menggunakan tanah dalam sistem hidroponik teknik filem nutrien (NFT). Hidroponik NFT ialah kaedah menanam tumbuhan dalam filem peredaran semula larutan nutrien tanpa menggunakan tanah. Akar tumbuhan digantung dalam filem larutan nutrien, membolehkan mereka menyerap nutrien yang diperlukan secara langsung. 

Menggunakan tanah dalam sistem NFT akan mengganggu aliran larutan nutrien dan boleh menyebabkan tersumbat atau masalah lain dengan sistem. Di samping itu tanah menahan air dan boleh menyebabkan keadaan anaerobik yang boleh membahayakan akar tumbuhan dan juga aliran larutan nutrien akan terjejas.

Medium yang paling biasa digunakan dalam teknik filem nutrien (NFT) hidroponik ialah bahan yang kecil dan ringan seperti sabut kelapa (cocopeat), kerikil tanah liat (clay pebbles), perlit (perlite), rockwool, atau vermiculite. Bahan-bahan ini digunakan untuk menyokong tumbuhan dan mengekalkan akar terampai dalam larutan nutrien. Mereka juga sangat berliang, yang membolehkan pengudaraan akar yang baik, yang penting untuk kesihatan tumbuhan.

Cocopeat merupakan sabut kelapa yang sudah diproses menjadi halus. Clay Pebbles dan Perlite adalah kedua-duanya bukan organik dan sangat neutral pH. Rockwool diperbuat daripada batu cair dan Vermiculite adalah mineral yang organik dan mungkin mengandungi beberapa nutrien.

Jenis medium lain termasuk:

  • Kiub Styrofoam
  • Hydroton (kerikil tanah liat yang mengembang)
  • Growmate (tablet cocopeat)

Secara keseluruhan, faktor utama yang perlu dipertimbangkan semasa memilih medium untuk sistem NFT ialah keupayaannya untuk menyokong tumbuhan dan mengekalkan akar terampai dalam larutan nutrien sambil memberikan pengudaraan yang baik.


Related products